Monday 25 July 2016

Fiqh Wanita : Haid

Assalamualaikum WBT 

Tajuk Besar: FIQH WANITA
Tajuk kecil: HAID
Tempat: Group Whatsapp
Masa: 9.15 malam
Naqibah: Ukhti Fazarina (Founder UMS)

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه


بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه

(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Bersyukur kita ke hadrat Illahi dapat berkumpul sama sama malam ni untuk membincangkan satu tajuk iaitu Haid.

Mesti ada yang tertanya kenapa saya membincangkan topik Haid ni kan.

Lepas usrah nanti korang semua akan tahu sedikit sebanyak mengenai Haid ini. In shaa Allah.

Allah SWT berfirman;


Mereka bertanya kepadamu tentang haidh. Katakanlah: "Haidh itu adalah suatu kotoran". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh; dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri. (Al-Baqarah:222)

Darah yang keluar dari faraj wanita ada Tiga macam :
1. darah istihadah
2. darah haid
3. darah nifas

Haid adalah kejadian atau peristiwa yang telah ditetapkan Allah harus terjadi pada puteri-puteri Adam. Islam mempunyai hukum-hukum tertentu mengenai haid, berlainan dengan hukum-hukum yang dipakai Bani Israil.

Diriwayatkan oleh _Muslim_ & _Tirmidzi_ dari anas r.a bahawa wanita-wanita yahudi apabila haid, mereka dipercilkan jauh dari rumah atau tempat tinggal mereka, tidak boleh makan, minum dan berkumpul bersama-sama keluarga di dalam sebuah rumah. Maka orang-orang arab madinah terikut-ikut dengan cara yang dilakukan kaum yahudi tersebut. Lalu mereka bertanya kepada Rasulullah SAW tentamg hukum tersebut. Maka turunlah dari Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 222 tersebut di atas.

Sabda Rasulullah SAW:
Lakukanlah segala-galanya selain jimak.

Sabda Rasulullah SAW tersebut sampai kepada orang-orang yahudi. Lalu kata mereka: 'Apabila sebenarnya yang diinginkan orang ini (Maksudnya nabi SAW)?'Dia tidak saja meninggalkan cara-cara kita, bahkan melakukan hal-hal yang bertentangan dengan kita'.

Apa itu darah haid?


Haid adalah darah yang keluar dari rahim seorang wanita pada waktu-waktu tertentu yang bukan kerana disebabkan oleh suatu penyakit atau kerana adanya proses persalinan, dimana keluarnya darah itu merupakan sunnatullah yang telah ditetapkan oleh Allah kepada seorang wanita. Sifat darah ini berwarna merah kehitaman yang kental, keluar dalam jangka waktu tertentu, bersifat panas, dan memiliki bau yang khas atau tidak sedap.

Kenali warna-warna darah haid


1. *Coklat gelap* ➡️ Menandakan darah sudah tersimpan dalam rahim untuk waktu yang lama. Biasanya untuk menandai menstruasi. 
2. *Merah* ➡️ Ini normal sebab peluruhan rahim telah deras tertumpah dan sangat cepat.
3. *Merah cranberi* ➡️ Warna ini sihat dan normal dalam jangka waktu 2 hari pertama masa menstruasi. Setelah warna ini biasanya timbul warna yang lebih merah. 
4. *Hitam atau abu-abu* ➡️ Jika menstruasi anda berwarna ini, patut waspada dan jangan diabaikan. Boleh jadi anda infeksi rahim. Warna ini boleh dilihat di hari keempat. Jika hari keempat bersamaan dengan warna merah. 
5. *Jingga* ➡️ Boleh jadi jika darah menstruasi anda berwarna jingga bererti adanya infeksi. Jangan mengabaikannya, ya. Segera konsultasi dengan doktor.

Masa Haid yang Tidak Teratur


Ada beberapa wanita yang mengeluh masa haidnya biasanya enam sampai tujuh hari, tetapi tiba-tiba berubah sampai lebih dari masa kelaziman tersebut. Ada juga yang mengeluh, biasanya waktu haidnya diawal bulan, berubah menjadi diakhir bulan. Sebagian lagi mengalami masa haid yang terputus-putus, sehari haid, kemudian sehari berhenti, besoknya haid lagi dan seterusnya. Untuk lebih detail akan dibahas dibawah ini tentang kondisi-kondisi tak lazim diatas.

a. Bertambah, berkurang, maju dan mundurnya masa haid


Para ulama berbeza pendapat dalam menghukumi ketidaklaziman ini. Namun, bertolak dari pendapat yang paling tepat hukum haid dikaitkan dengan keberadaan haid itu sendiri, maka pendapat yang benar adalah seorang wanita jika mendapatkan darah (haid) maka dia berada dalam masa haid, dan jika tidak mendapatkannya maka dia dalam keadaan suci, meskipun masa haidnya melebihi atau kurang dari kebiasaannya serta maju atau mundur dari waktu kebiasaannya.


Pendapat diatas merupakan madzab Imam Syafi’i dan menjadi pilihan Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah. Ibnu Qudamah Al-Hanbali (pengarang kitab Al-Mughni) pun ikut menguatkan pendapat ini dan membelanya dengan menyatakan: ”Andaikata adat kebiasaan menjadi dasar pertimbangan menurut yang disebutkan dalam madzab, niscaya dijelaskan oleh Nabi Shalalllahu ‘alaihi wassalam kepada umatnya dan tidak ditunda-tunda lagi penjelasannya, karena tidak mungkin beliau menunda-nunda penjelasan pada saat dibutuhkan. Istri-istri beliau dan kaum wanita lainnya pun mebutuhkan penjelasan tersebut, maka beliau tidak akan mengabaikannya. Namun, ternyata tidak ada riwayat yang menyatakan Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam pernah menyebutkan tentang adat kebiasaan ini atau menjelaskannya kecuali yang berkenaan wanita yang istihadhah saja”.

b. Darah haid yang keluar terputus-putus, misalnya, hari ini keluar, besok tidak keluar, atau yang sejenisnya. Dalam hal ini terdapat 2 kondisi:


Kondisi pertama, jika hal tersebut selalu terjadi pada seorang wanita setiap waktu (bukan masa haid), maka darah itu adalah darah istihadhah, dan berlaku baginya hukum istihadah.


Kondisi kedua, jika hal tersebut tidak selalu terjadi atau kadangkala saja datang dan mempunyai saat suci yang tepat (berdasarkan kebiasaannya setiap bulan), maka menurut pendapat yang paling shahih, jika belum keluar lendir putih sebagai tanda masa haid berakhir, masa tersebut (masa darah terputus) masih dihukumi masa haid. Karena jika masa terputus tersebut dihukumi masa suci hal itu pastilah akan menyulitkan penghitungan masa iddah berdasarkan quru’ (haid dan suci), Padahal tidaklah syari’at itu menyulitkan.

c. Terjadi pengeringan darah, yakni, seorang wanita tidak mendapatkan selain lembab atau basah saja di kemaluannya.


Jika hal ini terjadi pada saat masa haid atau bersambung dengan haid sebelum suci, maka dihukumi sebagai haid. Tetapi jika terjadi setelah masa suci, maka tidak termasuk haid.

Perkara yang diharamkan bagi wanita yang haid dan nifas adalah :


➡️ Solat➡️ Tawaf➡️ Menyentuh, mengangkat atau membaca Al-Quran. Nabi SAW bersabda : “Tidak boleh bagi orang yang junub dan orang yang haid itu membaca sesuatu daripada Al-Quran.” Riwayat Termidzi dan Abu Daud➡️ Berhenti dalam masjid➡️ Bersetubuh atau bercumbu pada tempat antara pusat dan lutut➡️ Puasa

Ketika haid, SOLAT tidak perlu diqadakan. Tetapi PUASA perlu diqadakan jika haid.

Alhamdulillah, setakat ini sahaja perkongsian kita mengenai HAID. Untuk tajuk seterusnya, kita akan sambung pada minggu hadapan. Semoga apa yang dikongsikan pada hari ini dapat memberi sedikit sebanyak pengetahuan kepada anda semua. In shaa Allah.

Wallahualam bissawab

------------------------------------------------

Moga Allah redha.

------------------------------------------------

Wallahua'lam. Berakhir sudah perkongsian untuk kali ini.

Semoga Allah SWT melimpahkan hidayah dan taufikNya bagi kita yang mendapat ilmu baru yang kita telah perolehi.

In shaa Allah.

Dipersilakan berkongsi namun sebarang EDITING dilarang sama sekali. Hormati ilmu dan pemberi ilmu dengan TIDAK MENGUBAH atau MEMBUANG mana-mana bahagian dalam perkongsian ini.

******************************

Sila follow group Usrah Muslimah Solehah di :

Pages Facebook : https://www.facebook.com/usrahmuslimahsolehah

Wechat : Usrahmuslimahsolehah

Instagram : usrahmuslimahsolehah

Blogger : http://usrahmuslimahsolehah.blogspot.com/

Whatsapp : +60198767230 (Founder UMS - Ukhti Fazarina)

Telegram : telegram.me/usrahmuslimahsolehah

Twitter : @Usrahmuslimahsolehah

Muslimah Solehah Tidak Memandang & Tidak Dipandang

No comments:

Post a Comment