Thursday 4 August 2016

Hijrah itu Indah

Okay.. Hijrah..

Kenapa orang rasa hijrah ni pahit?? Okay orang rasa hijrah ni pahit kerana dia rasa dia tak mampu untuk berhijrah. Ingatlah kepahitan itu bakal diganti dengan kemanisan SYURGA. Siapa je yang taknak masuk Syurga kan.

Okay saya akan berkongsi sedikit penghijrahan tentang seseorang.. Namanya biarlah rahsia.

Alhamdulillah. Sudah masuk dua tahun setengah sejak saya mula berhijrah.

Alhamdulillah juga Allah masih memberi peluang untuk diri ini kembali kepadaNya. Dua tahun lepas,saya bukanlah seperti sekarang. Pakai skinny jeans,pakai tudung tapi selempang atas dada. Allah.. Dulu dah rasa diri hebat sangat pakai macam tu. Dengan solat entah ke mana. Dengan Al-Quran tak baca. Tu belum bab couple lagi.

Tapi satu hari saya termenung,sampai bila nak jadi macam ni? Start dari situlah rasa macam nak berhijrah. Masa nak berubah tu,tipulah kalau cakap tak ada dugaan kan? Ramai sangat yang menentang.

Cuma, selalu juga rasa futur. Rasa nak kembali kepada diri yang dulu. Setiap kali down, cepat2 muhasabah diri balik. Sejak mula mencari Tuhan,diri ini rasa tenang sangat. Bila kita dah rasa manisnya hijrah tu. Rasa macam tak nak jauh dah dari Allah.

Selain itu,kita harus pedulikan kata2 org kt kita, knp nk dengar sangat ape dia kata,dia akan tlg kita ke disana ke.....Persoalan nilah yg harus ada saat kita rasa down

Jika niat kita berubah benar² kerana Allah, kita tkkn pdulikan apa kata manusia .. memang pada awalnya kita rasa down. Tapi cuba fikir, dgn pndngan mnusia dan kata² mnusia itulah yg sbnrnya mnjdikan kita lebih kuat dn mnjdikan kita semakin dket dgn Allah .. mereka yg berkata itu tidak tahu apa yg kita rasa dalam pnghijrahan. Mereka tidak dapat merasa kemanisan dalam mujahadah. mereka boleh melemparkan kata² nista kerna mrka tidak lalui semua itu.

Hidayah itu milik allah...jangan takut dgn kutukan org kat luar...semua tu tak kan berjaya...sbb Allah yg cipta kita.

Kerana itulah kita yg berubah ni perlu buat persediaan .. persediaan apa ? Kuatkan iman. minta bantuan pd Allah utk kita lalui smua itu.  Minta allah berikan kekuatan dlam diri stiap kali mndgr kata² nista manusia ini

Seseorg yg dtgnya atau berasal drpda keluarga yg mmng dh warak dn alim, mereka sbnrnya x lalui masa² penghijrahan itu brbnding seseorg yg dtg dri kluarga yg jahil agama dn ingin brubah. Org yg jahil agama dn ingin berubah mereka akan rasa stiap apa yg mereka lalui itu sbnrnya sgt indah sdgkan seseorg yg berasal dri kluarg yg pro agama mmng tidak akan rasa kemanisan dalam penghijrahan itu ..

Org yg asal dri kluarga pro agama xdpt rsa kmnisan dlm penghijrahan brbnding kerana mreka sudah buat persiapan dalam dan luar utk berhijrah dn mereka sudah tahu apa yg akan mereka lalui apabila berhijrah berbndnh dgn seorg yg asal dri kluarga bukan pro agama dn ingin berhijrah ..

Pernah tak, rasa nak nangis tapi air mata tak keluar pun? Mungkin majoriti kaum hawa pernah rasa macam ni. Kadang kala disebabkan emosi yang tak menentu.

Masa tu kita nak sangat sujud sambil nangis. Macam kita pernah menangis sebelum-sebelum ini.

Masa tu kita nak sangat berdoa luah semua pada Allah hingga keluar air mata. Masa tu kita nak sangat mengenang dosa lama kita hingga nangis teresak-esak. Hingga akhirnya badan ini tertunduk di sejadah tanpa sedar.

Tapi..
Tapi.. Saat ini Airmatanya susah nak keluar.
Mintalah pada-Nya,
"Allah, sentuhlah hati ini. Aku dah lama tak menangis dihadapan Mu ya Allah."

Saat tu, sujudlah. Atau tadah tangan dan berdoalah.

Ceritalah pada Allah apa terbuku dihati. Kenanglah dosa-dosa kita sambil mohon ampun dari Allah. Mohon ampun Dia hapuskan dosa itu dan terima taubat kita. Luah sepenuh hati! Jangan ada simpan apa-apa lagi. Hanya kau dan Dia yang mendengar luahan itu. Luah saja hingga air mata mengalir!

Letak tangan di dada sambil istighfar. Hayati istighfar
 "ampuni aku ya Allah. Yang banyak dosa ini. Yang selalu lupa ini.😭 Yang selalu lalai, tergelincir ini.

Letak tangan di dada kita, lafazkan 
"Inni akhafullah, wallahu syadidul iqab. Aku takut pada-Mu ya Allah. Aku takut azab api neraka-Mu. Jauhi aku dari jadi bahan bakar dalam neraka kelak ya Allah. Terimalah taubat-taubatku."

Menangislah. Lembutkan hati ini supaya mudah menangis takutkan-Mu ya Rabbana.

Itulah saat indah sebagai hamba Ilahi, menangis penuh rasa kehambaan.

Moga melalui apa yg saya beri secara bertulis ini sedikit sebanyak memberi kekuatan untuk kita kembali kpd Allah dn istiqamah di jalanNya.Berubahlah.. Berhijrahlah..
Tidak perlu dok hirau mereka kutuk,hina,perli penghijrahan kita.  Kerna kita sedar bahawa dunia sudah AKHIR ZAMAN..

Akhir kata..
 "Hijrah itu memang pahit kerana iman kita sentiasa turun dan naik. Maka, bersabarlah kerana kepahitan itu kelak akan digantikan dengan suatu kemanisan iaitu SYURGA..

******************************

Sila follow group Usrah Muslimah Solehah di :

Pages Facebook : https://www.facebook.com/usrahmuslimahsolehah

Wechat : Usrahmuslimahsolehah

Instagram : usrahmuslimahsolehah

Blogger : http://usrahmuslimahsolehah.blogspot.com/

Whatsapp : +60198767230 (Founder UMS - Ukhti Fazarina)

Telegram : telegram.me/usrahmuslimahsolehah

Twitter : @Usrahmuslimahsolehah

Muslimah Solehah Tidak Memandang & Tidak Dipandang

No comments:

Post a Comment